Majsbröd med kyckling och vitlöksyoghurt.

Jag bara måste ju dela med mig av ett recept som jag hittade på byblondie.se!

Recept
ca 6 majsfrallor
 
25 g jäst
2 dl mjölk
2 msk rapsolja
1 ½ msk ljus sirap
½ tsk salt
1 ½ dl majsmjöl
4 dl vetemjöl
1 tsk gurkmeja
 
1 uppvispat ägg till pensling
Chiliflakes till garnering
 
Gör så här:
1. Värm mjölken till fingervarmt 37 grader.
2. Smula jästen i bunke och tillsätt lite av mjölken och rör tills jäten löst upp sig. Häll i resten av mjölken och olja och sirap.
3. Blanda majsmjöl, vetemjöl och salt och här sedan i det i degspadet lite i taget och blanda väl. Knåda ihop degen lite så allt är riktigt blandat.
5. Jäs degen i bunken under bakduk i 45 min.
6. Knåda degen mycket väl och dela sedan i bitar som du rullar till runda bollar och lägger på en bakplåt med bakplåtspapper. 
7. Jäs under bakduk i 45 min.
8. Pensla med ägg och strö över chiliflakes.
9. Grädda i mitten av ugnen i ca 8-10 min i 225grader.

Vitlöksyoghurten rör du snabbt ihop med ca 250 g grekisk/turkisk yoghurt, 2 vitlöksklyftor och lite hackad färsk timjan. Kycklingfiléerna är kryddade med salt, peppar och paprikapulver. Lite olivolja på och in i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter.


Ser det inte förbannat gott ut, eller?


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback